Přechod k novému dodavateli?
Největší rizika přechodu k novému dodavateli | ||||
Krach dodavatele Nový dodavatel může být kapitálově slabý. Přestane platit distributorovi a zkrachuje. Konečný zákazník sice nebude odstřižen od sítě, protože ze zákona se o něho musí postarat takzvaný Dodavatel poslední instance, což je firma spojená s distributorem regionu, může však přijít o zaplacenou zálohu. Stalo se to u zkrachovalé firmy Moravia Energo, která inkasované zálohy nevrátila a nový dodavatel tento závazek nepřevzal. Míru důvěryhodnosti dodavatele lze posoudit podle mateřské firmy a délky působení na trhu. |
Složitá smlouva Smlouvy nových dodavatelů garantují jak nižší ceny plynu a elektřiny, tak chrání i zájmy dodavatele. Změna má sice podle zákona proběhnout bezplatně, někteří dodavatelé ale požadují takzvané aktivační poplatky, což mají být odměny agentům za sepsání smlouvy v bytě klienta. Některé firmy požadují i poplatek za ukončení smlouvy či pokuty za předčasné ukončení smlouvy, jiné nemají ve smlouvách poplatky aktivační, nýbrž dvojnásob vysoké poplatky za odběrné místo. Poplatky mohou být tak vysoké, že anulují snížení cen energií. |
Chyby v procesu Změnu dodavatele mohou zbrzdit nebo znemožnit chyby, jichž se může zákazník dopustit, zařizuje-li si změnu sám. Výpověď dosavadnímu dodavateli musí podat tři měsíce před požadovaným ukončením dodávek. Smlouvu s novým dodavatelem musí uzavřít nejpozději 17 dní před zahájením dodávek, ve stejném termínu musí uzavřít i smlouvu s distributorem, který v regionu působí. Pokud termíny nedodrží, může mu být dodávka energií přerušena. Lépe je pověřit nového dodavatele, aby změnu sám zajistil. |
Podomní agenti Alternativní operátoři získávají nové klienty přes internet, telefonicky, a především prostřednictvím obchodníků, kteří navštěvují klienty v bytech. Firmy se rozrůstají rychle a nestíhají prověřovat serióznost svých obchodníků. Může se stát, že někteří obchodníci na podpis smlouvy spěchají, třeba pod záminkou aktuálních slev, aby si zákazník nevšiml dodatečných poplatků. Neinformují o platbách za servis, jindy chtějí zaplatit aktivační poplatky v hotovosti. Nikdy nic neplaťte v hotovosti, smlouvy pečlivě prostudujte. |
Nepřesný internet Internet snese všechno, je pouze nedokonalou pomůckou při ověřování spolehlivosti firem. Dodavatel ve své prezentaci klidně uvede, že má sto tisíc zákazníků, aby snáze získal další, ačkoli podle Operátoru trhu s elektřinou jich nemá ani polovinu. Můžete posoudit, jak spolehlivě bude plnit své garance. Prohlášení firem přejímají bez ověření i některá média a tím dodávají firemním tvrzením punc věrohodnosti. Důvěryhodnost naznačuje i sídlo firmy. Snáze budete reklamovat služby u české firmy sídlící v Ústí nad Labem než na Kypru. |